Metsäkartanon luontopolut ja luontokohteet

Haravapuron polku

Matka: 2,5-5,5 km
Kuljettavissa: sulan maan aikaan
Kulkuaika: Metsäkartanon pihasta lähtien 2-3 tuntia, Metsäkämpän tieltä 1-2 tuntia + evästauot
Lähtöpiste: Metsäkartanon pihasta (reitti tällöin yhteensä 5,5 km tai Metsäkämpän tien kääntöpaikalta (tällöin reitti kävellen n.2,5 km). Kääntöpaikalle pääsee kääntymällä Metsäkartanontieltä Metsäkämpäntielle (n.450m Metsäkartanon pihasta). Metsäkämpäntietä ajetaan 1,5 km, jolloin tullaan kääntöpaikalle, johon voi pysäköidä auton (HUOM! Pysäköinti VAIN poikkeustapauksissa tien päähän, muutoin aina Metsäkartanon parkkipaikalle!). Kääntöpaikalla on myös reitistä kertova taulu sekä risteys yksityisalueelle ja Metsäkämpälle.

Retkeilyrakenteet: Metsäkartanon pihasta lähtiessä matkan varrella on Turvekammi (turvekammin varaus mahdollinen; on maksullinen tulipaikka), jonka yhteydessä huussi. Luontopolun varrella on laavu, jonka kanssa samassa pihapiirissä eräkämppä, huussi ja puuvaja. Laavulle käännytään risteyksessä, jossa polku jatkuu Keyritynniemeen (9,5 km) ja vastakkaiseen suuntaan Metsäkartanolle (2,5 km).

Reittikuvaus:
Metsäkartano-Metsäkämpäntien kääntöpaikka, kuljetaan edestakaisin, n. 1,5 km suunta; Metsäkartanon pihasta mennään rantaan Savotta rakennuksen ja hakelämpövoimalan taakse, jossa reittien lähtöportti, ja josta lähtee pururata, rannan myötäisesti. Kuljetaan leirintäalueen ohi. Noin kilometrin kohdalla on oikealla puolella risteys Turvekammille. Turvekammia on mahdollista varata, sen käyttö on maksullista ja se on usein varattuna Metsäkartanon ryhmille. Metsäpalovaroituksen aikana ei Turvekammilla saa sytyttää tulia erityisen tulenaran kattorakenteen vuoksi.

Turvekammin jälkeen matka jatkuu pururataa muutaman sata metriä, kunnes tullaan kaarteeseen, josta pururata kääntyy takaisin päin. Tästä kohdasta poiketaan punaisten reittimerkkien mukaisesti Metsäkämpän tielle, jota jatketaan pari sataa metriä kääntöpaikalle.

Metsäkämpäntien kääntöpaikka - luontopolku, rengasreitti, n. 2,5 km; Kääntöpaikalta lähdetään reittikyltin vierestä seuraamaan punaisia reittimerkkejä. Pian edessä on kyltit, joista seurataan Luontopolku 2 / Haravapuron polku -kylttiä. Polku haarautuu kahteen polkuun, joista valitaan vasemmanpuoleinen (polku lähdetään kiertämään myötäpäivään). Polulla ei ole erillisiä reittimerkintöjä. (Toinen polku on MTB-reitti, joka ohjautuu Holinrotkoon ja on merkitty punaisilla merkeillä.)

Reitti etenee juurakkoista metsäpolkua pääasiassa melko tasaisessa maastossa, reitillä on muutamia nousuja ja laskuja. Reitin varrella ylitetään kaunis Haravapuro siltaa pitkin ja kuljetaan välillä myös pitkospuita. Matkan varrella on kaunis kuusikko sekä metsäisiä harjurinteitä. Polku risteää muutamien heinittyneiden metsäautoteiden kanssa, mutta niiden kohdalla jatketaan suoraan.

Parin kilometrin kohdalla polku haarautuu vasemmalle Keyritynniemeen ja Holinrotkoon (MTB-reitti) sekä oikealle, Metsäkartanolle. Samasta risteyksestä lähtee myös polku rantaa kohti. Rannassa on viihtyisä eväspaikka eräkämpän pihapiirissä, jossa on laavu, ulkohuussi, puuvaja ja eräkämppä. Ranta on hiekkaranta. Huolehdithan, että pihapiiri jää siistiksi myös lähtiessäsi.

Laavulta lähtiessä palataan polulle Metsäkartanon suuntaan. Haravapuro ylitetään nyt toiseen kertaan ja noin 500 metriä laavulta tullaan takaisin risteykseen, josta polku haarautui Haravapuron polulle ja MTB-reitille / Holinrotkoon. Nyt valitaan polku, joka lähtee vasemmalle ja päästään takaisin Metsäkämpäntien kääntöpaikalle.

Metsäkartanon järvimaisema auringonlaskussa

Retki Keyritynniemen / Syrjäkeyrityn laavulle

Kuljettavissa: sulan maan aikaan
Kulkuaika: 2-4 tuntia + evästauot
Vaativuus: Vaativa, reitillä kuljetaan veneellä sekä vetolossilla, muilta osin polut keskivaativia
Retkeilyrakenteet: Vetolossi; laavu, jonka yhteydessä ulkohuussi ja puuvaja.

Lähtöpiste: Metsäkartanon pihasta, venerannasta; Päästäksesi tälle reitille, tarvitset veneen tai kanootin Metsäkartanolta. Välineet ovat vuokrattavissa Metsäkartanon vastaanotosta.

Reittikuvaus:
Reitti on merkitty kävyn kuvalla merkityillä tolpilla. Metsäkartanon venerannasta lähdetään soutamaan suoraan vastarannalla olevaa lähintä niemeä kohti. Soutumatka on noin 200 metriä. Niemen vasemmalla puolella on paikkoja, joihin voi rantautua veneen kanssa. Rannalla näkyy sinivalkoinen kyltti, jossa on kävyn kuva luontopolun merkkinä. Vene täytyy vetää tarpeeksi pitkälle rantaan tai sidottava hyvin, ettei se pääse karkaamaan.

Reitti kulkee kauniita harjupolkuja pitkin, joissa vettä näkyy molemmilla puolilla polkua. Saaren päässä tullaan vetolossille. Mikäli lossi on vastarannalla, sen voi vetää köysistä rantaan. Erityisesti veden ollessa matalalla lossi saattaa jäädä sen verran kiinni kiviin, ettei sitä saa vedettyä rantaan saakka. Tällöin voi joutua hiukan kahlaamaan päästäkseen lossiin. Lossin kyydissä ollessa lossi vedetään vastarannalle köysistä. (HUOM! Lossi vain kesäkäytössä - tarkista keväällä ja syksyllä tilanne!)

Polku nousee rannasta ylös ja heti oikealla haarautuu polku, jota pitkin pääsee Keyritynniemen / Syrjäkeyrityn laavulle, joka on noin 500 metrin päässä. Laavun pihapiirissä on myös ulkohuussi ja puuvaja sekä pieni, kaunis luonnonhiekkaranta ilta-aurinkoon.

Jos haluaa vaihtoehtoisesti hiukan pidemmän reitin laavulle, voi jatkaa suoraan ja seurata valkoisia reittimerkkejä sekä saavuttua hiekkatielle laavun merkkejä. Hiekkatien jälkeen polku mutkittelee kauniiden mäntykankaiden halki lopulta saapuen laavulle.

Metsäkartanon MTB- ja patikointireitti

Metsäkartanolla on noin 25 km pitkä MTB- ja patikointireitti, joka kiertää Ylä-Keyritty-järven. Kiertosuunta myötäpäivään. Erikoisuuksina reitin varrella mm. kapulalossi, juoksuhaudat, patikoijille Holinrotko sekä Syrjäkeyrityn laavu ja Jokisuun laavu.